Bewegen in en om huis: zo blijf je fit tijdens de lockdown

bewegen

Afgelopen week sprak ik een aantal cliënten tijdens het afhalen en/of bezorgen van de door hen bestelde maaltijden. In een aantal van die gesprekken kwam het onderwerp op wat je tijdens de lockdown kunt doen om lekker te blijven bewegen en je dus fit en lekker in je vel blijft. Want wat doe je als de sportscholen, dansscholen, zwembaden en yogastudio’s dicht zijn? Inderdaad, dan word je creatief met de dingen die nog wel kunnen :).

Regelmatig bewegen voor een goede circulatie

Dat het belangrijk is om regelmatig te bewegen, dat is geen nieuws. Vaak denken we bij voldoende bewegen aan minimaal 3x een uur per week naar de sportschool. En hoewel het af en toe best fijn is om je grenzen op te zoeken qua kracht en uithoudingsvermogen, is dat echt niet altijd nodig om fit te blijven. Regelmatig (liefst dagelijks) een half uur matige inspanning kan ook al wonderen doen. Regelmatig en consequent, dat is waar het om draait.

Als je beweegt, zorg je ervoor dat het hart sneller gaat kloppen en dat de circulatie verhoogt. Een goede circulatie is essentieel voor een goede gezondheid. Het zorgt ervoor dat alle organen, weefsels, spieren en gewrichten van bloed (en dus van voedingsstoffen en zuurstof) worden voorzien en dat ook afvalstoffen worden opgeruimd. Het beste is het om elke dag even die circulatie te boosten.

Circulatie in TCM – Qi flow

Vanuit de Chinese geneeskunde wordt er op dezelfde manier gekeken naar circulatie, alleen worden er andere woorden aan gegeven. In de TCM wordt gezegd, dat het Qi – onze levensenergie – het bloed laat stromen. Zonder Qi zou het bloed een inerte, bewegingsloze vloeistof zijn. Bloed kan dus niet zonder Qi, maar andersom gaat ook niet: Qi kan ook niet zonder het bloed, want het bloed is voor de Qi het middel om door het lichaam te worden getransporteerd. Qi en bloed hangen dus nauw met elkaar samen.

Als je nu door dagelijkse beweging even lekker de circulatie verhoogt, verhoog je dus ook de stroming van het Qi. Het is nodig dat de Qi vrij blijft stromen; wanneer Qi stagneert, ontstaat er pijn en ongemak en als een Qi stagnatie langer aanhoudt, kan het ook uitmonden in een bloed stagnatie. In de westerse geneeskunde wordt dat ook wel een bloed stase genoemd; een stuwing (en mogelijk klontering) van het bloed.

Als de Qi flow stagneert

Als de Qi ergens in het lichaam stagneert, dan heeft de Lever daar het eerste last van. De Lever is namelijk belast met de taak om de Qi vrij te laten circuleren. Een Qi stagnatie kan fysieke klachten geven als pijn of ongemak aan de zijkanten van het lichaam, veel moeten zuchten, een gevoel van een brok in de keel, moeite met slikken, hikken, maagpijn, buikpijn, obstipatie, PMS, onregelmatige of pijnlijke menstruatie en een slechte eetlust. Allemaal tekenen dat de energie niet doorstroomt, maar letterlijk ergens blijft steken.

Ook in mentaal en emotioneel opzicht kun je het merken wanneer er Qi stagneert. Symptomen zijn o.a. prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, gemakkelijk gefrustreerd zijn, ongepaste woede-aanvallen, maar ook depressie. Een vrije Qi flow is dus belangrijk voor zowel de geest als het  lichaam.

Bewegen in de ochtend

Mijn persoonlijke voorkeur is om vroeg in de ochtend te bewegen. Het is een vast onderdeel in m’n ochtendroutine. Voordat de wereld echt ontwaakt en de nieuwe dag openbreekt, zorg ik ervoor dat ik mijn ochtendroutine achter de rug heb. Al eerder schreef ik een artikel over de ochtend workout en wat de voordelen hiervan zijn (zelfs als je niet zo’n ochtendmens bent). Je kunt het hier terugvinden.

Vormen van bewegen 

Tijdens de lockdown zijn er ondanks de sluiting van de sportscholen toch legio mogelijkheden om lekker te blijven bewegen. Denk bijvoorbeeld aan:

Fietsen

Pak eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. Haal bijvoorbeeld de boodschappen op de fiets of ga naar je werk op de fiets. Of – zoals mijn ouders dagelijks doen – maak een rondje op de fiets voor je plezier. Kijk om je heen en geniet van de natuur. Er is meer te zien wanneer je op de fiets gaat, dan wanneer je in de auto zit :).

Wandelen

Ga wat vaker een rondje wandelen. Maak een ronde door het park en geniet van de rust en de stilte die nu in de natuur overal voelbaar is. Kijk om je heen en verwonder je over de schoonheid van de kleine dingen. Het bewust waarnemen van de dingen om je heen helpt je om in het NU te blijven en de zinnen te verzetten. Heb je wat externe motivatie nodig om juist in deze tijd de wandelschoenen aan te trekken en naar buiten te gaan? Spreek dan met iemand af en doe het samen.

Verschillende studies tonen trouwens aan, dat wandelen een belangrijke positieve invloed heeft op de gezondheid. Zo wordt gezegd, dat wandelen:

  • de symptomen van depressiviteit met 36% kan verlagen (bij 30 minuten per dag)
  • het risico op diabetes met 29% verlaagt (bij 3.500 stappen per dag; echt, dat is niet meer dan een kleine wandeling door de woonwijk)
  • het risico op diabetes met 50% verlaagt (bij 1 uur per dag)
  • het risico op heupfracturen tot 43% verlaagt (bij 4 uur per week)
  • het risico op hartaandoeningen drastisch verlaagt (bij 30-60 minuten per dag, de meeste dagen)

Trap lopen

Neem eens wat vaker de trap. Dit wordt wel vaker gezegd in de context van ‘kiezen tussen de trap of de lift’, maar thuis kun je natuurlijk ook vaker de trap nemen. Gebruik de trap als middel om je workout te doen. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt in principe natuurlijk hetzelfde als bij een steps les. Loop dagelijks in een workout maar eens 10x de trap op en af. Dat ga je wel merken in de benen en aan de ademhaling. Bouw het aantal herhalingen op en kijk eens waar je dan aan het einde van de lockdown staat qua fitheid, veerkracht en uithoudingsvermogen ;-).

Yoga

Yoga is een bewegingsvorm die je natuurlijk heel goed zelf thuis op de mat kunt doen. Zoek eventueel een goede YouTube video uit die je erbij begeleidt. Of volg je favoriete yoga-lessen online via een live internet verbinding. Dit laatste werkt voor mij persoonlijk het beste. Ik heb het geluk dat de yoga-school – waar ik normaal al lessen in de studio volg – de lessen tijdens de lockdown via Zoom aanbiedt. Het geeft toch net die extra motivatie om in te loggen en met de les mee te doen als je je hebt ingeschreven voor een les. Althans… voor mij werkt dat goed :).

Dansen

Zet je favoriete muziek aan en ga even lekker helemaal los op de fijne beats. De combinatie van je favoriete muziek en lekker swingen maakt je letterlijk blij. Test het maar uit. Heb je wat extra motivatie en begeleiding nodig? Dansschool Verbiest geeft tijdens de lockdown online danslessen, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor Zumba, BBB of Total Body Work Out. Er is voor ieder wat wils op verschillende momenten in de week.

Trampoline springen

Eén van mijn persoonlijke favorieten: de trampoline. Met de trampoline kun je werken op uithoudingsvermogen en kracht (met name in de core en in de benen) en het geeft een extra uitdaging in stabiliteit en balans. Heerlijke manier om hiermee de dag te beginnen. En het mooie van trampoline-springen is, dat als je het heel rustig doet (dus niet actief springen maar meer ‘veren’), het ook een zeer positief effect heeft op de circulatie, met name op de lymfecirculatie. En dat is weer gunstig voor de weerstand in het algemeen. Ik ben zeer tevreden over de Bellicon trampoline. Meer informatie hierover kun je vinden bij Bellicon.

HIIT en Tabata

High Intensity Interval Training (ook wel afgekort als HIIT) en Tabata zijn beide interval trainingen die je heel goed thuis kunt doen. Bij beide trainingsvormen gaat het erom dat je 20 seconden bepaalde oefeningen intensief doet en daarna 10 seconden rust. Dat doe je in een cyclus van 8x, dus in totaal 4 minuten (of zolang al je wilt natuurlijk). Super krachtig om de dag hiermee te beginnen en het voordeel hiervan is, dat je er geen spullen voor nodig hebt. De zwaartekracht doet z’n werk!

Voor inspiratie: tik in de Ecosia zoekmachine (dat is een fijn alternatief voor G…le, waarbij je zoekgedrag niet wordt getraceerd en gemanipuleerd, maar dat even terzijde) “Tabata workout 4 min” en zie daar…

En, als je het lastig vindt om jezelf te motiveren om HIIT of Tabata echt te gaan doen, boek dan eens een Full Body Workout bij Verbiest. Zeer intensief, maar als je van een beetje uitdaging houdt, is het echt een aanrader.

Overige

Andere manieren om lekker in beweging te blijven, zijn het ouderwetse touwtje springen, maar denk ook aan werkzaamheden in het huishouden. Misschien niet het leukste of dankbaarste werk om mee bezig te zijn, maar als je het als een workout beschouwt, wordt het een ander verhaal. Neem een of een aantal vaste momenten in de week om heel bewust de ramen te soppen, stof te zuigen, vloeren te dweilen, badkamer te schrobben, noem maar op en voel dat het hetzelfde effect heeft als een goede workout. Een schoon huis en een training in één: dat geeft voldoening!

Welke vormen van bewegen kies jij om fit te blijven?

Zo, dat is best een leuke lijst met manieren om lekker in beweging te blijven, in en om huis. Nu ben ik benieuwd: welke bewegingsvormen spreken jou het meeste aan? Heb je zelf misschien nog aanvullingen die aan deze lijst zeker niet mogen ontbreken? Laat het dan weten in het commentaar-veld hieronder.

Veel bewegingsplezier de komende tijd!

Liefs,
Suzan

2 reacties op “Bewegen in en om huis: zo blijf je fit tijdens de lockdown”

  1. Hoi Suzan,
    Ik doe elke ochtend om 05,55 u mee met NL in beweging. Door de week vaak ook om 09.15 u en dan mijn rondje wandelen van een uur om zo aan mijn 10.000 stappen per dag te komen.
    Ik voel me hier prima bij.

    ❤️telijke groet van Leida

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *