Meer tijd voor een betere gezondheid in 5 stappen

Meer tijd

In de praktijk hoor ik het regelmatig van cliënten. Geen tijd om na een dag werken nog te koken. Geen tijd om te sporten. Geen tijd om op tijd naar bed te gaan. Geen tijd… Toch is het belangrijk om dagelijks tijd vrij te maken voor je gezondheid. Je zult de tijd simpelweg nooit vinden, tenzij je er zelf een prioriteit van maakt.

Misschien is het voor jou anders, maar gebrek aan tijd is vaak de reden waarom mensen worstelen met hun gezondheid. Voor mijzelf was dat in het verleden niet anders. Eind jaren ’90, net HBO afgestudeerd, had ik m’n eerste baan. De schooldecaan toentertijd – een echte carrièrevrouw – was mijn voorbeeld. Dus met m’n kersverse diploma op zak ging ik vol goede zin en enthousiasme aan de slag. Ik maakte lange dagen, 5 dagen per week. Was het werk niet af, dan nam ik het met liefde mee naar huis. Waren er werkzaamheden in het weekend? Ook geen probleem, ik deed het gewoon.

Door het vele werk had ik in de avonden weinig tijd om echt gezond te koken. Ik gebruikte met regelmaat pakjes en zakjes om maaltijden vooral snel op tafel te krijgen. Ook was er weinig tijd om te relaxen, laat staan om te sporten. De weekenden waren er vooral om bij te komen en het huishouden te doen. Dat ging een hele tijd goed – 10 jaar om precies te zijn.

Tot het op een dag helemaal fout ging…

Om het minste of geringste begon ik zomaar te huilen. M’n lichaam deed pijn. Ik was gespannen en tegelijkertijd voelde ik me zo slap als een vaatdoek. ’s Nachts ging m’n hart plotseling in de hoogste versnelling en ze was niet meer met een paar diepe ademhalingen te stoppen. De huisarts constateerde dat ik was overprikkeld en helemaal uitgeput. Opgebrand. Ik mocht voorlopig niet meer aan het werk…

Een moeilijke tijd brak aan. M’n werk was m’n leven. Ik kon toch zomaar thuis blijven? Wat moest ik dan doen met m’n tijd? En m’n collega’s dan? Die kon ik toch niet opzadelen met mijn werk. Na een aantal weken kon ik er echt niet onderuit en kwam langzaam het besef: als ik er bovenop wil komen, dan kan ik er nu beter maar helemaal aan toegeven… Achteraf gezien was dat het begin van een langdurig herstelproces – en uiteindelijk ook een ommekeer in m’n leven.

Vanuit die periode heb ik een aantal belangrijke lessen geleerd over hoe ik meer tijd kan maken voor wat echt belangrijk is: m’n gezondheid. Die lessen geef ik graag aan je door.

De eerste vraag die je jezelf kunt stellen, is:

Gaat het echt om meer tijd?

Gezondheid en tijd zijn de belangrijkste dingen die je in het leven hebt. Ik heb geleerd, dat gezondheid daarbij het allerhoogste goed is. Zoals m’n overgrootvader altijd zei: “Je gezondheid is je rijkdom”. En hij had altijd al gelijk. Ga maar na: als je niet gezond bent en je hebt weinig energie, hoeveel tijd heb je dan echt? Hoeveel tijd gaat er verloren door een gebrek aan energie en vermoeidheid?

“Wanneer je gezond bent, wens je 10.000 dingen.
Wanneer je ziek bent, heb je maar één wens…”


En de tijd…. Tja, de tijd die is geweest, komt niet meer terug. Je kunt het niet overnieuw doen. Het is dus belangrijk om te bepalen waar je je tijd en energie aan wilt besteden.

Wanneer je zegt dat je geen tijd hebt om te werken aan je gezondheid, vraag jezelf dan eens af of het echt de tijd is die je ontbreekt. Of is het eerder een gebrek aan energie wat je parten speelt? Wel is het natuurlijk zo, dat het één het ander in de hand werkt. Als je een gebrek aan energie hebt, heb je meer tijd nodig om dingen gedaan te krijgen. Er ontstaat van lieverlee een vicieuze cirkel waarin je steeds minder tijd overhoudt.

Je hebt bijvoorbeeld geen energie om een gezonde maaltijd voor jezelf klaar te maken. Daarvoor in de plaats neem je een kant-en-klaar-maaltijd of je bestelt iets makkelijks buiten de deur en laat het bezorgen. Op de korte termijn win je er tijd mee, maar deze vaak nutriënten-arme voeding kan je op langere termijn juist meer tijd gaan kosten. Je geeft je lichaam niet de juiste brandstof waardoor het steeds lager in de energie komt te zitten. Wanneer je je lichaam de juiste brandstof geeft, dan geef je het de kans om meer energie te creëren, waardoor je meer dingen in minder tijd gedaan kunt krijgen. Daarmee sla je dan twee vliegen in één klap: meer energie EN meer tijd!

Wil je wel, maar heb je echt geen tijd?

Is het voor jou een kwestie van ‘wel willen, maar echt de tijd er niet voor hebben’? Dan is het de hoogste tijd om je tijd anders te gaan managen :). De volgende 5 stappen kunnen je daarbij helpen.

1) Maak een planning

Pak je agenda erbij en kijk eens kritisch naar je dagelijkse planning. Van hoe laat je ’s morgens opstaat tot hoe laat je ’s avonds naar bed gaat en alles daar tussenin. Kijk vervolgens waar je mogelijk activiteiten kunt schrappen of ruilen voor andere activiteiten. Als je op deze manier creatief naar je dagindeling gaat kijken, dan zal je al snel extra tijd in je dagen creëren.

Is het je gewoonte om ’s avonds bijvoorbeeld twee uur televisie te kijken, kijk dan eens of je dit kunt terugbrengen naar een uur, zodat je het overgebleven uur kunt sporten of een gezonde lunch kunt voorbereiden voor de volgende dag(en). Of misschien kun je ’s morgens een half uur eerder opstaan en dan een workout doen? Je begint dan niet alleen de dag met een voorsprong en meer energie, maar je geeft ook elke dag de prioriteit aan je gezondheid.

2) Denk voor de lange termijn

Het leven is een serie van keuzes die je maakt. Eén keer niet sporten; ach, dan loop je morgen een extra rondje hard. Vandaag even niet zo gezond gegeten; ach, dan neem je morgen een ‘balansdag’. Je herkent het allemaal vast wel.

Natuurlijk kun je best wel eens zondigen en van je gezondheidspad afwijken. Waar het om gaat, is dat je bepaalde gewoontes creëert, die je gezondheid op de lange termijn ondersteunen en dat je die gewoonten consequent toepast. Hoe meer gezonde keuzes je voor jezelf maakt, hoe minder de behoefte wordt om ongezonde keuzes te maken. Je lichaam vraagt er gewoonweg niet meer om.

Omgekeerd geldt hetzelfde. Hoe vaker je ongezonde keuzes maakt, hoe meer je lichaam daar ook naar gaat hunkeren. Steeds vaker daaraan toegeven, zorgt ervoor dat het met je gezondheid langzaam maar zeker de verkeerde kant op gaat.

“Het gaat om de kleine keuzes die je dagelijks maakt
die op de lange termijn het grote verschil gaan maken.”


3) Leer (vaker) ’nee’ te zeggen

Een sleutel om meer tijd voor jezelf te creëren, is vaker ‘nee’ zeggen tegen zaken die je niet (langer) wilt doen of die je niet langer dienen in de doelen die je voor ogen hebt. In het begin kan dat moeilijk zijn. Belangrijk is het om te onderzoeken waarom je altijd ‘ja’ zegt. Wil je graag aardig gevonden worden? Of vind je het fijn om te voelen dat je nodig bent voor anderen? Of durf je geen ‘nee’ te zeggen, omdat anderen nu min of meer van je verwachten dat je toch wel ‘ja’ zegt? Bedenk dan dat je altijd eerst goed voor jezelf moet zorgen voordat je überhaupt voor anderen kunt zorgen. Bedenk daarbij ook, dat terwijl je goed voor jezelf zorgt, je daarmee tegelijkertijd ook voor anderen zorgt. Want wat gebeurt er als je omvalt en niet meer kunt? ;-).

Wanneer je vaker ‘nee’ gaat zeggen, kan het aanvoelen als het opruimen van je keukenkastjes. Bij aanvang denk je dat je alles moet bewaren en dat je echt alles nodig hebt, maar als je nog eens goed gaat kijken, zie je al snel dat een aantal spullen echt niet meer nodig is – of zelfs niet meer bruikbaar. Je begint met opruimen en tegen de tijd dat je klaar bent, voelt het geweldig! Opgeruimd en opgelucht! Dus als je meer tijd wilt maken voor je gezondheid, leer dan de kunst van het ‘nee’ zeggen en ruim je inwendige keukenkastje eens lekker op :).

4) Busy – and proud of it?

Ben je altijd ‘druk’ als mensen je vragen hoe het met je gaat? Zit jouw planning voor de komende twee weken (of misschien wel maanden?) zo vol dat er geen ruimte meer is om nog spontaan iets af te spreken?

We leven in een maatschappij waarin het een bewijs van goed gedrag lijkt te zijn wanneer we maar ‘druk’ zijn. Je kunt het ‘druk zijn’ zelfs gaan zien als iets om trots op te zijn. Als je maar druk genoeg bent, is dat het bewijs dat je van waarde bent en dat je belangrijk bent.

Hoe is dat voor jou? Herken je dit?
Word je er ook gelukkig van om alsmaar zo druk te zijn?
Of merk je dat het ten koste gaat van je gezondheid?

Het eerste dat je kunt doen om dit (vaak onderbewuste) patroon te doorbreken, is je ervan bewust te worden wanneer en hoe vaak je zegt: “Ik heb het druk”. Telkens als je jezelf erop betrapt, kijk dan waarom en waarmee je dan zo druk bent. Zijn het zaken die NU moeten gebeuren of zijn het dingen die ook nog wel kunnen wachten? Wellicht kun je het ook anders organiseren door bepaalde taken uit te besteden aan iemand anders?

Schrijf je gedachten op in een dagboek. Het zal je helpen om een grotere focus te verkrijgen, problemen makkelijker op te lossen, negatieve emoties te verwerken EN om de balans tussen werk en gezondheid te behouden.

5) Tijd gaat helemaal niet over tijd

Zoals bij stap 1 al aangegeven, gaat het plannen van de tijd niet over de tijd, maar over prioriteit. Het gaat om het plannen van de activiteiten, waarbij je prioriteit maakt van de dingen die voor jou belangrijk zijn en welke gewoonten je bereid bent hiervoor te veranderen. Het gaat in de basis om het veranderen van je mindset, dat wat er in jouw hoofd omgaat waardoor je bepaalde keuzes maakt voor jezelf. Dat is de grootste uitdaging. De keuzes die je tot nu toe hebt gemaakt, hebben je gebracht tot waar je nu bent. Als je andere resultaten wilt, is het tijd om je mindset te veranderen en andere keuzes te maken.

De batterij opladen

Wanneer je je vermoeid , slaperig, lui of ongemotiveerd voelt, gebruik dat dan als een signaal. Je lichaam geeft je het signaal dat je batterij in feite aan het leeglopen is en dat je jezelf moet opladen.

Wat je kunt doen om jezelf in korte tijd op te laden, is:

  • meer water drinken,
  • meer fruit en groenten eten en
  • even gaan liggen met de ogen gesloten
  • focussen op je ademhaling. Doe dit voor 5, 10, 20 minuten, zolang als goed voelt voor jou. Even helemaal geen telefoon, televisie, computer of muziek. Alleen maar even stil zijn en ademen.

Op deze manier gebruik je de tijd om uiteindelijk meer tijd over te houden. Je voelt je weer energiek en opgeladen en kunt meer gedaan krijgen in minder tijd.

Fitter in je vel?

Kun je wel wat hulp gebruiken om fitter in je vel te komen? Vraag dan het Fem Fit gesprek aan. In deze gratis telefonische sessie geef ik graag m’n ideeën, tips en inspiratie aan je door. Wie weet, tot binnenkort!

VRAAG HET FEM FIT GESPREK AAN

Liefs,
Suzan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *