Rauwkost: gezonde kost?

Rauwkost

De laatste jaren is het mateloos populair geworden. Kijk maar eens naar de schappen in de verschillende supermarkten. Het staat vol met diverse bakjes rauwkost. Het aanbod varieert van maaltijdsalades tot voorgesneden worteltjes, radijsjes, tomaat, paprika, komkommer en sla. 

In onze cultuur wordt rauwkost meestal als salade gegeten, maar vaak vind je het ook terug als garnering bij een warme maaltijd of in een belegd broodje. Reepjes paprika, wortel, komkommer en bleekselderij worden ook wel geserveerd bij een barbecue of je vindt het op een feestje op tafel met een dipsausje ernaast. Zo heeft rauwkost het imago als gezonde snack en maaltijd verworven en gevestigd. Ik was dan ook verbaasd toen ik een tijdje geleden tijdens een TCM-seminar leerde, dat rauwkost ook voor de nodige gezondheidsproblemen kan zorgen. Zoiets gezonds als rauwkost? Hoe dan? M’n interesse was gewekt.

Waar gaat het dan mis?

De meeste klachten komen voort uit een verminderde of verzwakte spijsvertering. De spijsvertering raakt verzwakt als het veel voeding te verwerken krijgt dat moeilijk te verteren is. Rauwe voeding is een goed voorbeeld van moeilijk te verteren voeding.

Belangrijk om te weten is, dat er voor het spijsverteringsproces warmte nodig is, het verteringsvuur. Als het vuur niet goed brandt, zal de vertering gebrekkig zijn. De Milt en de Maag zijn dan niet in staat om de voeding om te zetten in voor het lichaam belangrijke voedingsstoffen. De Maag kun je het beste vergelijken met een pan soep die staat te pruttelen op het vuur. Het vuur die de soep verwarmt, kun je je voorstellen als de Milt. Dus de Maag ontvangt de voeding en onder invloed van de energie van de Milt worden de voedingsstoffen omgezet.

Als voeding is gekookt – dat kan ook zijn kort blancheren, stomen of wokken – dan is die voeding enigszins voor-verteerd. De Maag is daar heel blij mee, want zijn taak om de voeding verder te verteren, is hierdoor een stuk makkelijker. Ook van de Milt vergt het minder energie om de Maag te ondersteunen.

Rauwkost is koud-energetische voeding

Rauwe voeding vergt veel energie van de Maag en de Milt. Niet alleen omdat het rauw is, maar ook omdat het energetisch koude voeding is. Op den duur verliezen de Milt en de Maag aan kracht. Dit is het begin van veel fysieke klachten waaronder vermoeidheid, een opgeblazen gevoel, zwakke ledematen, een verminderde eetlust en wisselende, plakkerige ontlasting. Als inname van rauwe voeding maar lang genoeg voortduurt, zullen klachten ook verergeren en komen er koude ledematen bij, een algeheel koude-gevoel, oedeem en een neiging tot overgewicht.

Niet alleen rauwkost veroorzaakt een verstoring in de spijsvertering. Rauw fruit, diepvriesproducten, ijs, maar ook yoghurt, kwark, melk, suiker en suikerhoudende producten zijn energetisch koude voedingsmiddelen die veel energie van het lichaam vragen om verteerd te kunnen worden. Je kunt je nu misschien wel voorstellen, dat wanneer je bijvoorbeeld de gewoonte hebt om je dag altijd met yoghurt en cruesli of wat vers fruit te starten, dat dit je op de lange termijn zeer moe en futloos kan maken.

‘Ouderwets’ koken

Voor de vertering zou het dan ook beter zijn om je voeding weer ‘ouderwets’ te gaan koken, liefst 3x per dag. Nu zul je misschien denken: “Maar als ik m’n voeding kook, dan gaan er toch juist voedingsstoffen verloren?” Dat klopt zeker. Het kookproces is een voor-verteringsproces en het zorgt ervoor dat het voedsel al iets begint af te breken. Het grote voordeel hiervan is, dat je de Maag helpt om de voeding verder te kunnen verteren. Uiteindelijk zul je daardoor een groter deel van het voedsel daadwerkelijk kunnen opnemen. Niet voor niets luidt een eeuwenoud Chinees gezegde: 

“Niet wat we eten voedt ons lichaam, maar wat we kunnen verteren”

Rauwe en koude voeding blijft te lang in de Maag zitten waardoor het de kans krijgt om te gaan gisten en problemen te veroorzaken. Bovendien ben je niet in staat om alle voedingsstoffen uit de rauwe voeding op te nemen. Het gaat dus niet zozeer om de inname, maar om de opname. Ter illustratie: van een rauwe wortel wordt slechts 50% opgenomen, van een gekookte 65%!

Nooit meer rauwkost?

Met deze kennis in het achterhoofd zul je – net als ik – misschien op een iets andere manier tegen rauwkost gaan aankijken. Natuurlijk is het onzin om volledig te stoppen met rauwkost. Wel kun je – als je last hebt van bepaalde klachten – eens naar je voedingspatroon gaan kijken en er wat rauwe elementen uit halen.

Verder is rauwe voeding in de zomer altijd een betere timing dan in de winter. In de zomer gebruik je de verkoelende voedingsmiddelen om te compenseren voor de hogere temperaturen buiten. In de winter is rauwkost geen aanrader. Naast het koude weer is rauwe voeding dan een extra koude-aanslag op het lichaam en dat kan de balans intern behoorlijk verstoren.

Een handige leidraad voor wat je het beste wanneer kunt eten, is door met de seizoenen mee te eten, wanneer voedingsmiddelen van de natuur uit worden aangeboden. Zoals bijvoorbeeld aardbeien in de zomer en boerenkool in de winter. Op het internet zijn daar diverse kalenders voor te vinden.

Liefs,
Suzan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *