Rug-, nek- en schouderklachten: dit kun je eraan doen

rug-, nek- en schouderklachten

Heb je een drukke kantoorbaan waarbij je veel zit en weinig beweegt of waarbij je vaak in een verkeerde houding zit? Heb je veel stress? Of heb je misschien fysiek zwaar werk? Al deze factoren hebben invloed op de rug, nek en schouders en kunnen pijn in die gebieden veroorzaken. Daarnaast heeft een verkeerde ademhaling ook direct effect op deze zones. In dit artikel meer over rug-, nek-  en schouderklachten en wat je eraan kunt doen.

Spanningen die rug-, nek- en schouderklachten veroorzaken

Spanningen in het lichaam manifesteren zich vaak tussen de schouderbladen, bovenop de schouders en in het gebied van de nek en het achterhoofd. Het maakt daarbij niet zoveel uit of het nu gaat om fysieke spanningen (bijvoorbeeld door zware arbeid) of mentaal-emotionele spanningen (bijvoorbeeld werkstress, een overload aan emoties of een emotioneel trauma).

Wanneer je spanningen niet aanpakt en verder laat oplopen, kunnen er op den duur continue pijnklachten ontstaan. Het komt niet zelden voor dat er vanuit rug-, nek- en schouderklachten ook hoofdpijnklachten ontstaan. Of dat er vanuit spanningen in de onderrug klachten in de benen ontstaan.

Een te snelle ademhaling

Een te snelle ademhaling kan ook zorgen voor een pijnlijk, zeurend of trekkend gevoel in de nek-, schouders- en bovenrug. In eerste instantie lijkt dat misschien wat vergezocht, maar dat is het zeker niet. Natuurlijk denk je in eerste instantie aan stress, maar wat doet stress eigenlijk?

Bij stress is je lichaam in een acute staat van paraatheid. Klaar om ergens tegen te vechten of om ergens voor te vluchten. Spieren spannen zich aan, de hartslag gaat omhoog, de bloeddruk gaat omhoog, de pupillen verwijden zich, de spijsvertering gaat op een laag pitje EN … de ademfrequentie gaat omhoog. In een levensbedreigende situatie is dat natuurlijk heel handig, maar als stress chronisch wordt, vormt dat een continue belasting op het lichaam.

Een te snelle, oppervlakkige ademhaling zorgt ervoor dat je relatief veel zuurstof inademt, maar dat je relatief te weinig koolzuur uitademt. Spieren verzuren en dat gaat op termijn zorgen voor klachten.

Beredeneerd vanuit de Chinese geneeskunde

De inademing staat voor Yang. Het staat voor warmte en activiteit. Zuurstof gaat via de longen naar binnen en wordt vanuit daar de rest van het lichaam ingestuurd. De inademing activeert het sympatisch zenuwstelsel. Dat is het deel van het zenuwstel dat vooral actief is als wij zelf ook actief zijn. In onze maatschappij ligt de druk vooral op het sympatisch zenuwstelsel. Hard werken, alert zijn, presteren, sporten, druk sociaal leven etcetera.

De uitademing staat voor Yin. Het staat voor afkoelen, voor kalmte en rust. Koolzuur komt via de longen naar buiten. De uitademing activeert het parasympatisch zenuwstelsel. Dat is het deel van het zenuwstelsel dat vooral actief is wanneer wij zelf in rust zijn. Het zorgt voor herstel van het lichaam. In onze maatschappij wordt deze Yinne kant helaas ondergewaardeerd, terwijl het heel hard nodig is om met het Yang in balans te zijn.

Wat is jouw ademfrequentie?

De ademhaling is een heel mooi middel om actie en rust, Yang en Yin, in balans te krijgen en meer ontspanning te ervaren. Laten we daarom eerst eens gaan kijken naar jouw ademfrequentie.

Je kunt jouw ademfrequentie heel eenvoudig testen. Pak een stopwatch (telefoon, kookwekker o.i.d.) en tel het aantal ademhalingen gedurende 1 minuut. Eén ademhaling is één in- en uitademing samen. Terwijl je dit zit te lezen, zou de frequentie ongeveer 6 ademhalingen per minuut moeten zijn. Is het bij jou hoger? Dan is er op dit vlak zeker winst te behalen.

Verlaag de ademfrequentie

Door je ademfrequentie te verlagen, kun je zowel de stress als de daaruit voortvloeiende spierspanning verlagen. Je kunt je gemiddelde ademfrequentie verlagen simpelweg door het regelmatig te trainen. Ga daarvoor rustig zitten en adem in 3 tellen in. Adem vervolgens in 6 tellen uit. In het begin zal dat misschien nog niet zo eenvoudig zijn, want je lichaam is het zo niet gewend. Tuit in dat geval je lippen en doe alsof je door een rietje uitblaast. Gaat de 3-6-ademhaling je goed af, kijk dan of 4-8 of zelfs 5-10 je lukt. Je zult zien dat als je deze oefening een aantal keer per dag doet, het je steeds makkelijker af gaat.

Het voordeel van deze oefening is dat je je lichaam telkens weer terugbrengt in een ontspannen toestand. Spieren ontspannen zich, afvalstoffen worden opgeruimd, adrenaline wordt afgevoerd en het lichaam komt meer in een natuurlijke staat van zijn. Vanuit die natuurlijke staat van zijn, ben je meer in het NU aanwezig. Ook ben je minder bevattelijk voor stress, pijn en ziekte.

Korte reflexzone-massage tegen rug-, nek- en schouderklachten

Kun je wel wat hulp gebruiken om de spieren van rug, nek en schouders te ontspannen? Boek dan eens een korte Chinese reflexzone-massage voor jezelf in. In een behandeling van circa 25 minuten worden rug, nek, schouders, armen en handen met behulp van Chinese massagetechnieken losgemaakt. Deze behandeling is niet alleen een weldaad voor het lichaam, maar ook voor de geest.

Natuurlijk kan ik je wel vertellen hoe weldadig deze behandeling voor je kan zijn, maar ik vind het beter om een paar klanten daarover aan het woord te laten. Hun ervaringen kun je daarom hier teruglezen.

Speciaal aanbod

Elke laatste donderdag van de maand kun je tussen 13:00 en 18:00 uur een behandeling boeken met 20% korting. Dus wil je het een keer uitproberen, dan kan het op die bewuste donderdagen extra voordelig. Ben je al fan? Ook voor jou geldt dit mooie aanbod :). De eerstvolgende mogelijkheid is al aanstaande donderdag 25 november. Let op: vol = vol.

1 reactie op “Rug-, nek- en schouderklachten: dit kun je eraan doen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *